Instrument desenvolupat a partir d’antics instruments portats pels esclaus vinguts de l’Àfrica als Estats Units. Model openback ideal per tocar estils com el clawhammer, frailing o old-time. Pot anar provist d’un ressonador intern.
Als anys 60 Jhonny Moynihan introduí el bouzuoki grec a la música irlandesa, aviat aparegué un nou instrument de caixa similar a la guitarra portuguesa (amb forma de castanya) i mànec llarg amb 4 parells de cordes. La llargada de la corda oscil·la entre 22 i 25 polzades (550 i 610 mm) però existeix un model de 26 polzades (660mm), el model de 20 polzades (500mm) normalment se l’anomena mandola.
Aquest instrument és la versió de la Èpinette de Vosges que dugueren els immigrants als Estats Units. Hi ha dos models tradicionals: un de forma ovalada (teardrop) i un de caixa estrangulada (hourglass),però també en podem trobar de rectangulars, el·líptics, trapezoïdals, en forma de peix, en forma de violí, o en forma de llaüt. Es toca exactament com la èpinette.
Instrument de corda polsada de la família de les cítares tradicional de les muntanyes dels Vosges a França. A la caixa de ressonància es situa un diapasó dividit diatònicament per trasts. Duu un parell de cordes melòdiques que s’estenen sobre el diapasó i un nombre de dos a quatre bordons d’acompanyament. Es toca de forma horitzontal, sobre dels genolls o sobre d’una taula, amb els dits de la mà esquerra o amb un petit tros de fusta es premen les cordes melòdiques i amb l’altra mà es punteja amb els dits o amb un plectre.
Guitarra que es situa entre la guitarra renaixentista (4 ordres de cordes) i la guitarra romàntica (6 cordes simples). Aquest guitarra té 5 ordres de cordes, encara que de vegades l’ordre més agut és simple, d’una sola corda. De fons pla o semi-bombat , la tapa presenta sovint rosetons molt treballats, les clavilles són de fusta.
La guitarra parlor o parlour, també anomenada guitarra de sala o cambra, era una guitarra de cos petit i tirada curta de corda (de 22 25 polzades) que va aparèixer a finals del segle XIX fins la dècada dels 50. Per la seva mida es feu molt popular que la toquessin les dones, però aviat també l’adoptaren músics de blues i cantants folklòrics.
És el model de guitarra que apareix a finals del segle XVIII i principis del segle XIX. Es pot considerar com el nexe entre la guitarra barroca i la guitarra clàssica actual.
Es caracteritza per l’ús de 6 cordes simples, trasts fixes, diapasó sobreposat a la tapa harmònica, caixa amb cintura més escotada, alterna clavillers de fusta i clavillers mecànics.
Instrument de caixa piriforme i fons pla, amb mànec i claviller semblant a la guitarra amb sis ordres dobles de cordes. Usat a diferents parts de la península ibèrica en la música tradicional. Bàsicament hi han tres models: el de puntes, el d’efes amb una caixa lleugerament ondulada i el de caixa d’ametlla (tipus Alhambra).
Instrument de corda fregada originari del nord d’Europa. El seu nom significa arpa de claus i el podríem definir com viola de tecles Duu 3 cordes melòdiques, un bordó i tres teclats. Es toca amb un arquet curt i el seu so ve produït per les cordes melòdiques modificades pel teclat situat al mànec i per les dotze cordes simpàtiques que ressonen addicionalment. Les tecles estan associades a unes tangents que, al prémer, serveixen de trasts per canviar el to de la corda. La tapa harmònica es combada i el fons pla. Fou molt popular a partir del segle XIV però anà decaient el seu us amb els anys, al principi segle XX poca gent la tocava fins als anys 60 i 70 que es tornà a revitalitzar.
Un dels pocs instruments de corda amb mànec de l’antiga Grècia i Roma. És un petit llaüt de tres cordes, de caixa petita i mànec llarg també anomenat trichordon. Descendents actuals de la pandoura son instruments com la tamboura i el buzouki (Grècia), el saz ( Mediterrani oriental), la kuitra (Àfrica) o la tambourica (Balcans)
Instrument de corda fregada, de caixa piriforme i fons arrodonit o ovalat. Descendent del rabab àrab, apareix a l’Edat Mitjana fins al Renaixement . Estava construït de forma monòxil, o sigui d’una peça sencera de fusta que s’anava esculpint i buidant. Porta tres cordes i les clavilles estan posades de forma lateral al claviller.
Instrument de corda en forma de saltiri triangular que es toca amb arquet. A ambdós costats de l’instrument hi trobem les cordes, una per cada nota, a un costat les notes naturals i a l’altre les alteracions (sostinguts i bemolls) Els podem trobar de diferents mides i nombre de cordes ( saltiri baríton, tenor i soprano)
Apareix als països nòrdics cap el 1820, es destina a l’acompanyament d’himnes a esglésies i escoles, és un substitut econòmic de l’orgue o l’harmònium.
Es composa d’una caixa de ressonància llarga i estreta amb una sola corda melòdica que es frega amb un arquet, duu un diapasó cromàtic en forma de dents de serra i s’acostuma a tocar mitjançant xifrat.
Apareix al segle XIII i és el precedent de la viola de roda. Presenta una caixa rectangular on només sobresurten les tecles, la maneta i, de vegades, les clavilles d’afinació, tota la resta,(cordes, roda, ponts, cordal…) resta dins de la caixa de ressonància. Duu una o dues cordes melòdiques i un parell de bordons. El funcionament i el so és similar a la viola de roda.
Instrument de corda percudida de la família dels saltiris, generalment es tocat juntament amb una flauta de tres forats o d’un flabiol per un sol músic. La seva funció principal és fer un acompanyament de bordó mentre l’instrument de vent fa la melodia. El nombre de cordes és de sis, repartides en dos grups de tres cordes amb una afinació d’un interval de quinta. En el pont superior acostuma a haver-hi unes grapes metàl·liques que freguen lleugerament les cordes i donen un so sord i grinyolador al percudir l’instrument. Rep diferents noms segons la seva situació geogràfica: chorus, toun-toun, ttun-ttun, tympanon, tambourin à cordes, tambourin du Béarn, tambourin de Gascogne, tamburina, tun-tun, iun-iun, tuntuna, salterio, chicotén, altobasso, cicuterna.
Instrument de corda fregada mitjançant una roda de fusta accionada per una maneta. Duu unes cordes melòdiques que es poden modificar a partir d’un teclat i unes cordes lliures que actuen com bordons. El seu so és constant, per trencar aquest efecte de lligat duu una corda anomenada trompeta que s’altera a l’augmentar la velocitat de la roda i fa un efecte d’staccato produint una sensació de ritme.
La nostra pàgina utilitza galetes per millorar la seva experiència. Per a més informació, sisplau visiti la nostra pàgina de Política de galetes.
Close